Blog

Blog

Lopen met een glimlach!

Lopen met een glimlach, en ach ja, af en toe een loopevent!

Ben jij een beginnende hardloper? Ga jij dit jaar weer meedoen met de Vestingloop? Of zoek jij dit jaar de uitdaging van een (halve) marathon? En wil je als extraatje beter slapen, beter ontspannen en een blijmoediger brein?

Dan is Sportrusten iets voor jou.

Wat is sportrusten?
Met sportrusten combineren we slim hardlopen met rustig ademen tijdens het hardlopen en dagelijks een ademhalingsoefening. Met slim hardlopen bedoelen we minder kilometers trainen, maar wel gericht met een hartslagmeter. Minder kilometers??? Door minder kilometers te trainen op de hartslag die bij jouw doel past belast je je banden, pezen en gewrichten minder en herstel je sneller. Door drie of vier keer per week te trainen krijg jij:

  • Een blijmoediger brein (geen chagrijn maar een glimlach)
  • Meer energie (ook ‘s ochtends en ‘s avonds na 20:00 uur topfit)
  • Diepere slaap (in. uit. pauze. in. uit. pauzzzzzz..)
  • Hogere basissnelheid (bij een lage hartslag harder lopen)
  • Betere concentratie (een goed boek lezen en onthouden)
  • Topfit en uitgerust bij de start van jouw loopevent

Voor wie?
Sportrusten is er voor iedereen die slim wil hardlopen door minder kilometers te maken en rustig adem te halen. Het sportrusten programma helpt je niet alleen met een glimlach over de finishlijn, maar na het 100 dagen programma weet jij ook precies wat je moet doen om fit te blijven! Het is een investering in jezelf. Maar pas op! Als je eenmaal lachend over de finish komt na een 10 kilometer-event is de kans groot dat je door wil blijven trainen voor de halve marathon!


Hoe werkt het sportrusten programma?
Door middel van een veldtest berekenen  we jouw omslagpunt, dit is de mate van  inspanning waarbij verzuring in het lichaam optreedt. Op basis van het omslagpunt in combinatie met de bijpassende hartslag berekenen wij jouw hartslagzones. Hiermee kunnen we jou helpen:

  • Met een persoonlijk schema
  • Met een goede trainingsopbouw
  • Met motivatie
  • Met minder kilometers
  • Met advies over ontspannen en ademhalingsoefeningen
  • Met advies over slim trainen op de juiste hartslag
  • Met het beantwoorden van je vragen
  • Met het behalen van je einddoel
  • Met een paar kilo’s minder
  • Met een grapje
  • Met een schouderklopje van het team

Dus weg met die twijfels! Je gaat 100 dagen trainen en jij haalt de finish. En niet zomaar, want jij gaat met een glimlach over de streep!

Wil jij meer weten over slim hardlopen en rustig ademhalen, dan kun je altijd bellen naar Mark van den Bogaard (0642060245) of stuur een mailtje naar Mark@vanlithhealthness.nl

 

2018 en de Friendship Piramide

Voorgaande jaren keek ik op oudjaarsdag altijd terug op de 364 dagen die ervoor lagen. Ik pakte mijn agenda erbij, keek wat ik allemaal had gedaan, parafraseerde en maakte de balans op. Dan belde ik wat mensen om ze te bedanken voor het mooie jaar, ging oliebollen kopen, schonk de champagne in en blies mezelf met het nodige vuurwerk het nieuwe jaar in.

Dit jaar heb ik besloten om dit eens een keer helemaal anders te doen. Die oliebollen, champagne en vuurwerk blijven overigens, maar ik wil niet eigenlijk niet terug kijken op 2017, maar vooruit kijken naar 2018. Doelstellingen maken voor mezelf gericht op gezondheid, liefde en ontwikkeling, doelstellingen maken om de diensten van @vanlithhealthness nog verder te verbeteren, een vette vakantie boeken en bedenken welke mensen ik het liefst in mijn omgeving heb om van 2018 het mooiste jaar ooit te maken. Genieten van het leven, want voor je het weet “lig je met het neusje omhoog”.

Vooral dat laatste; “welke mensen heb ik het liefst in mijn omgeving” houdt me al geruime tijd bezig.

Ik betrapte mezelf erop dat ik enorm veel tijd bezig was met social media en mensen die ik nauwelijks ken. Op zich niet zo erg denkt u misschien, maar in mijn geval ging dit ten koste van de mensen waar ik echt om geef. Zo had ik bijvoorbeeld  de neiging om tijdens een gezellig etentje meerdere malen mijn facebook of mijn instagram pagina te checken. Of was ik op een feestje en had daar met allerlei mensen gesproken, maar had ik mijn directe vrienden alleen vluchtig goedendag gezegd. Toen ik uiteindelijk een foto kreeg opgestuurd waar ik samen met 4 anderen op een gezellige zondag middag borrel op mijn telefoon zat, heb ik besloten om af te kicken van dit gedrag en heb ik voor mezelf een piramide model ontwikkeld.

Het piramide model geeft mij de mogelijkheid mensen in te delen in verschillende lagen. “Model” betekent “vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid” en dat geldt voor deze piramide ook. De werkelijkheid is natuurlijk iets gecompliceerder. Daar komt nog bij dat ik niet zo’n hokjes denker ben (denk zelfs liever out of the box) en je mensen eigenlijk niet in hokjes zou moeten plaatsen. Tot slot is het model niet statisch en dus altijd in beweging,  mensen kunnen bewegen tussen de diverse lagen.

Een model met nadelen dus, maar voor mij erg inzichtelijk.

Zo kunnen mijn gezin  en mijn directe vrienden uit laag 1 rekenen op mijn onvoorwaardelijke steun 24/7. Ik wil met ze lachen en met ze huilen en wil mezelf wegcijferen als de noodzaak zich aandient. Deze kleine laag uit de piramide zal de meeste aandacht krijgen in 2018, maar dat zal niet zo’n probleem zijn… dat ging in 2017 volgens mij al redelijk goed.

Mijn vrienden en overige familie uit laag 2 zijn ook belangrijk, zeker als je bedenkt dat de piramide niet statisch is en de mensen uit deze laag makkelijk naar laag 1 kunnen opklimmen, als we daar tenminste beide voor open staan. Ik moet er dit jaar voor zorgen dat ik vooral deze mensen wat extra aandacht geef.

De lagen 3 en 4 bestaan uit bekenden en geïnteresseerden, mensen die je vaak tegenkomt door gemeenschappelijke interesses maar waar je verder geen echte band mee hebt. Ik ga proberen hier minder aandacht en energie aan te besteden. Soms zit er iemand tussen die in de tijd stiekem opklimt door alle lagen en zich plotseling in laag 2 openbaart. Ik weet wel wie dat voor mij zijn geweest in 2017 en zij kunnen dan ook in het nieuwe jaar rekenen op mijn aandacht en energie.

Social media is de onderste laag, dat moet ik zakelijk doen en voor de rest gewoon mee stoppen.

 

Laag 1:

Deze laag bestaat uit je gezin en die paar “echte vrienden” die je hebt, meestal op 1 hand te tellen. Het zijn die vrienden die midden in de nacht zonder vragen te stellen meteen naar je toe komen als je daarom vraagt. Meestal heb je leuke en minder leuke dingen met deze mensen meegemaakt, vaak bel of zie je ze meerdere malen per week. Ze gaan voor je door het vuur en jij zou het zelfde doen voor hun.

 

Laag 2:

Dit is de laag direct onder laag 1. Hierin zitten veel mensen die waarschijnlijk ook tot je “vrienden” behoren, maar zijn minder speciaal dan de eerste laag. Je nodigt ze wel uit op je verjaardag, maar je ziet of hoort ze duidelijk minder vaak. Ze missen dat hele speciale die de vrienden uit laag 1 wel hebben. Meestal behoren tot laag 1 of 2 ook je 1e lijns familie leden. Je ouders, broers en/of zussen. Deze laag wordt vaak pas echt duidelijk als er iets ernstigs gebeurt. Van sommige ogenschijnlijk “vrienden”  hoor je niets en anderen zullen zich ontwikkelen als volwaardige 2e laag vrienden.

 

Laag 3:

Hierin plaats ik de “bekenden”. Mensen die ik ontmoet op feestjes van iemand anders, en ze op die manier meerdere malen per jaar zie. Ik blijf op de hoogte van hun wel en wee omdat de mensen uit mijn 1 en 2e laag er over vertellen. Daarnaast zitten hier de meeste collega’s, mijn buren, mensen van mijn sportclub, mijn studie etc. Eigenlijk is dit een  grote groep van mensen die ik regelmatig tegenkom, waar ik het goed mee kan vinden, maar die om welke reden dan ook nooit zijn doorgedrongen tot 1 van de bovenste lagen.

 

Laag 4:

De laag van “geïnteresseerden”. Hierin zitten mensen die eigenlijk allemaal iets van je willen. Dat kan van alles zijn en moet je vooral niet negatief oppakken. Het kan gaan om aandacht, tips, informatie, geld, werk, inzet, etc. Je geeft vooral veel aan deze mensen maar krijgt er weinig voor terug.

 

Laag 5:

“Social media”. Dagelijks besteden we veel tijd aan onze volgers. Natuurlijk hou je via deze wegen ook de mensen uit de bovenste lagen op de hoogte, maar een groot deel van de mensen die we via social media ontmoeten zijn mensen die we nauwelijks kennen. Via “likes, hartjes, en smileys”  wordt duidelijk of ons bericht aangekomen is bij onze volgers en nodigt daarmee uit voor een nieuwe post.

Fit for Fertility

Verbeter je hormoonbalans door middel van yoga en voeding.

Vanuit onze passie om iedereen een optimale gezondheid te bieden, kijken we steeds verder en breder. Gezondheid van een nieuw leven begint nog voor de conceptie.
Onze gezondheidspijlers; ontspanning, voeding, beweging en mindset kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van je vruchtbaarheid.

Zwanger worden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Ook hier kunnen wij, helaas uit eigen ervaring, over mee praten. Op dit moment is het zo dat maarliefst 1 op de 6 stellen te maken krijgt met verminderde vruchtbaarheid.
Als zwanger worden of blijven niet spontaan lukt, wordt de kinderwens al snel een donkere wolk in plaats van de roze wolk waar je zo naar verlangt. Piekeren, slecht slapen, het vertrouwen in je lichaam kwijtraken, je eenzaam voelen in dit proces; de kinderwens kan allesoverheersend worden. En juist chronische stress maakt minder vruchtbaar.
Je lichaam kan ook door andere stressfactoren van slag raken; bijvoorbeeld door ongezonde voeding, onvoldoende lichaamsbeweging, hormoonverstorende stoffen in plastic, verstoring in bioritme etc. Hoe je eet en leeft beïnvloedt je eicelkwaliteit, hormoonbalans en baarmoederslijmvlies. Je hebt dan ook deels invloed op je vruchtbaarheid.
Verkeert je lichaam in een overlevingsstand (verhoogde stress), dan is zwanger worden geen prioriteit voor je lichaam. Overleven gaat voor. Belangrijke sleutels om je vruchtbaarheid te verhogen zijn beweging, voeding, fysieke en mentale ontspanning. Deze cursus biedt ondersteuning om je lifestyle aan te passen.

Iedere bijeenkomst bestaat uit een informatief gedeelte met uitleg over het belang van de juiste voeding en de invloed daarvan op je mentale en fysieke gesteldheid.
Door uitwisseling met lotgenoten voel je je niet langer alleen staan.
Praktisch gaan we aan de slag met yoga-oefeningen die gericht zijn op ontspanning, je gezondheid bevorderen en je mentaal ondersteunen bij het veranderen van je mindset.
Door zelf dagelijks met yoga aan de slag te gaan en de voedingstips toe te passen, kun je een positieve bijdrage leveren aan je mindset, hormoonbalans en je daardoor fit en ontspannen voelen.
Om jou de tijd te geven het geleerde te integreren in je dagelijks leven, zitten er steeds minstens twee weken tussen de lessen.

 

Prijs
€ 150,00

Locatie
Van Lith Healthness Center, Prins Clausstraat 1a te Rosmalen / Hintham

Gebaseerd op innesteling Rika Lukac + orthomoleculaire voeding
Sascha fysiotherapeut, manueel therapeut, orthomoleculair kPNI therapeut
Helga fit for fertility yoga coach, (zwangerschaps-) yogadocent

Voor meer informatie, bel naar 073-6410009 of mail naar sascha@vanlithhealthness.nl